12.08.11

Juhiload


Minu vanem neiu astus esimese sammu juhilubade saamise teel. Teoreetiliselt võiks ta aasta pärast metroo ja bussidega hüvasti jätta :) Juba enne 16-aastaseks saamist hakkas ta usinalt esimeseks eksamiks õppima, see tähendas igat sorti eeskirjade tuupimist. Internetis on ka mõned kohad, kus võib neid teadmisi proovile panna. Siin näiteks üks ja siin teine ja veel üks, mis Mari meelest kõige rohkem aitas. Omal ajal selliseid võimalusi polnud. Sain oma sõbrannalt ühe hiina ja inglisekeelse proovitesti, mis minule suureks abiks. Mari oli viimaks nii kaugel, et teatas: "Kui ma kohe eksamile ei lähe, siis ma unustan kõik ära!"

Nii ta siis hüppas hommikul ratta selga ning sõitiski kohale. Mina olin tuhmi peaga talle liiga vähe raha kaasa andnud, sest ei saanud aru, et $125 tuleb kohe letti käia, makstes kinni ka järgmised testid (kaks sõidueksamit). Esimese hinnaks oli vaid $10. Mari ei lasknud nina norgu, vaid sõitis koju ning leidis oma varudest vajaliku raha. Helistas mulle igaks juhuks tööle, kas ma ikka selle raha talle tagasi maksan ;)


Mäletan, kuidas mina seda esimest eksamit arvuti ees tegin, kuid Marile anti küsimused paberil kätte. Ikka samamoodi valikvastustega. Ei tea, kas oleneb kohast, kas nad pakuvad elektroonilist või pabervarianti? Igal juhul sai laps kõigega kenasti hakkama. Täpselt ei tea, mitu viga tegi, sest ainult nendele, kes läbi ei saanud, seletati vead ära. Elektroonilise puhul sain küll kohe teada, kui midagi valesti läks (kaks minu puhul).

Peale selle eksami tegemist võib oma esimese loaga sõita, kui keegi, kel on vähemalt neli aastat juhikogemust, tema kõrval istub. Kusjuures see keegi ei tohi olla purjus :) Õieti ei tohi vere alkoholi sisaldus olla suurem kui 0.05 (tavaliselt on see Kanadas 0.08). Kõigil, kes autos on, peab olema turvavöö peal. Suurtele maanteedele ei tohi minna (kiirus suurem kui 80km/h) ja roolis ei tohi istuda peale südaööd kuni kella viieni.

Mingit kooli või kursuste kohustust ei ole. Kuigi nende läbimine annab õiguse juba peale 8 kuud harjutamist minna esimesele sõidueksamile, muidu peab ootama vähemalt aasta. Kursuste võtmine mõjutab ka hiljem autokindlustust, mis siin mandril hirmkallis on, eriti veel noortele ja veel hullem kui juhtud noor meessoost isik olema. Nii et me plaanime ikka Mari kooli saata, kuigi eks me sõida niisama ka ringi (mida Tom on juba Maril tegelikult lasknud natuke teha, aga väiksemates-vaiksemates kohtades). Mina lubasin Mari ka korraks rooli, kui me poes käisime. Pidi ju "päris" loa ka ära proovima.

Peale esimest sõidueksamit võib neiu roolis ka üksi olla. Alkoholi ei tohi olla võtnud ja turvavööd peavad ikka kõigil peal olema. Lisaks on seal oma tingimused, kui oled alla 20 aastane. Esimesed kuus kuud tohib sul öösel (südaööst kuni 5ni) olla kaassõitjaks ainult üks, kes on alla 20-aastane, peale seda, kuni oled saanud 20, tohib pimedatel tundidel autos olla ainult 3 noort kaassõitjat. Liiga palju on õnnetusi olnud, kus noored pidudelt tulles õnnetusse satuvad. Sellepärast ei kehti kuni 21-aastastele ka 0.08% alkoholiprotsent veres (ei tähenda, kas oled ka viimase sõidueksami teinud). See peab Eesti moodi null olema.

Teine sõidueksam viib sind suurtele maanteedele, millel ametlik kiirus siin üldiselt 100km/h (kui me 20 aastat tagasi tulime, siis oli lubatud kiiruseks 110, aga nad viisid selle allapoole). Kuigi enamasti sõidetakse 10 kuni 20 kiiremini. Mõni ka rohkem, aga siis ei tasu vahele jääda, sest trahvid on soolased.

Nii palju siis siinsest juhilubade saamise korraldusest, mis tundub meie noorele eesti sõbrale väga kummaline :) Eks see ole palju leebemad kui Eestis. Mis on ka huvitav, et enamasti sõidetakse automaatkäigukastiga. Mingit vahet aga lubade puhul ei tehta. Mina oma lubadega võin mõlemat juhtida, kuigi manuaalkäigukastiga sõitsin viimati üle 15 aasta tagasi. Aga eks ma tea ka oma oskusi ning ei kipu väga sellisesse ronima :)

4 kommentaari:

  1. mul seisab ka lubade tegemine ees. Siiani pole ei eestis ega kanadas sellist aega olnud, et tehtud saaks..

    VastaKustuta
  2. Ära jäta liiga kauaks. Mul on sõbranna, kes viimased 15 aastat proovib esimese testi jaoks aega leida :) Kipub vist ka olema, et mida vanemana alustada, seda raskem on end roolis mugavalt tunda.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne14/8/11 03:27

    Kolmas link juhatab meid ilusasti toidumaailma ;)

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)