04.02.13

Veel tööst ja töötusest


Eelmise jutu kommentaarid panid mind mõtlema minu enda olukorra peale. Mina ise kuulun vastuvaidlemata nende hulka, kellel polnud oma filoloogiharidusega siin uuel maal midagi peale hakata. Tööotsingutel sain vastuseks kaks lauset: sul puudub Kanada kogemus (praegused noored saavad samu vastuseid, lihtsalt ilma "Kanadata" ;) ja sa oled ülekvlifitseeritud (sa lähed niikuinii kohe ära, kui midagi paremat saad - viimast osa küll valjult välja ei öeldud). Eks ma siis istusin maha ning tegin mõttes ülevaate, mis mu oskused ja mis mu tahtmised oleks. Kuigi ma oleks võinud kohe proovida siin ka õpetajapaberid korda ajada, siis esiteks kartsin natuke siinseid lapsi, kes tundusid liiga vabameelsed ja sugugi mitte sellised ontlikud, nagu ma neid Eestist mäletasin (vist enam ei ole nad seda Eestiski ;) ja teiseks polnud mul siin ka kedagi, kes ehk oleks toetanud hea sõnaga ning soovitanud või pisut tagant tõuganud siiski seda teha. Sest ma ju läksin kunagi ülikooli just õpetajaks õppima. Igal juhul tegin valiku panganduse kasuks, sest õnneks ei valmistanud mulle kooli ajal reaalaineid erilisi raskusi (füüsika lausa meeldis). Kuigi humanitaaralad istusid rohkem, eriti ajalugu. Aga mis ma selle ajalooga siin peale oleks hakanud. Nüüd vähemalt oli keeleoskus käest võtta :)

Vahepeal olen ikka kaalunud õpetajaametit, just siis kui siin veel sellist üleküllust polnud (oli ka selline aeg). Eriti meeldis mõte suvevaheajast, kui lapsed väikesed ning näiteks võimalus Eestis pikemalt olla (tavaline töö sellist luksust ei anna, ja kui siis on selle saamine justkui hamba väljatõmbamine, inimesed ei puhka Ameerika mandril, nad on ju tööhullud :). Alustasin lausa paberitööga, kuid viimaks leppisin siiski oma praeguse ametiga. Sest tegelikult see meeldib mulle, isegi kui vahel võiks mõne inimese kallal norida... oh, seda rahulolematut inimollust küll ;)

Nii et olen üks näide sellest, kes küll omandanud kõrghariduse, kuid ei tööta oma erialal (välja arvatud töö raames tehtud tõlked, peame ikka eesti keeles ka oma kirjutisi avaldama, nii kaua kui veel oleme eestlaste pank). Muidugi on mu olukord hoopis teine, sest immigrandina lepime rohkem töödega, mis erialast suure kaarega mööda käivad. Samas pole ma kindel, mis minust Eestis oleks saanud. Enamus mu kursusekaaslastest on saanud täiendõpet ja leidnud hoopis muudel aladel rakendust. Huvitav on see, et praegustest noortest, kes Kanadasse nüüd aastase tööviisaga tulevad, leiavad tööd palju lihtsamalt need, kel on mingi konkreetne amet letti laduda (olgu see õmbleja, juuksur või torulukksepp). Kui kunagi oma tööotsingutega siin jännis olin, siis kahetsesin sada ja tuhat korda, et mul midagi sarnast olemas polnud! Isegi terve immigratsioonipoliitika on luubi all ning palju räägitakse just oskustööjõu sissetoomisest. Siiani on ikka kõrgem haridus plusspunkte andnud. Aga palju neid arstidest taksojuhtegi siia riiki mahub...

Eesti kutsehariduse maine võiks tõusta, kui hoopis rohkem tublisid noori sinna edasi õppima läheks. Täpselt nii nagu see toimib Shveitsis või Saksamaal. See ei peaks olema mingi viimases hädas valitud õppeasutus. Samas tean väga hästi, milline maine sel minu koolipäevadel oli, kahju et see samamoodi edasi kestnud on. Ega seal töötanud õpetajadki just väga palju kiidusõnu õpilaste kohta kahjuks ei jaganud. Ma ei oska muud soovitada, kui oma kogemuse järgi samamoodi korraks maha istuda ning teha analüüs, mis oskused ja tahtmised olemas on. Tänapäeval on ka väga lihtne aruvti abil üles otsida kõikvõimalike elukutsete nimekirju. Nüüd, mil Mari oma tulevast elu planeeris, oli tal kooli kaudu see võimalus. Tunnistan, et mul polnud paljudest ametitest aimugi! Mõni pani lausa mõtlema, et oleks võinud ju hoopis seda joont ajada.

Igal juhul loodan väga, et see praegune põlvkond ei ole kaotsi läinud. Ja nad suudavad leida just neile sobiva ja rõõmu pakkuva tee.

9 kommentaari:

  1. Mässasin 4 aastat meditsiinikoolis ja sain õe diplomi. Siin riigis ilma keeleoskuseta pole sellega midagi peale hakata. Selle tasemeni, aga mida nõuab õe töö, läheb veel aega kui palju. Nii, et olen vabalt valmis midagi muud tegema, arvata on et madalamal tasemel. Ja lõppude lõpuks, mis vahet seal on. Peaasi, et on töö mida teha.
    Ja mis puudutab kutsekat, siis pole midagi muutunud arvamusega, et seal käivad need, kes mujale ei saa. Ja nii arvamus ongi, kui lähed kutsekasse, siis oled loll.

    Ps. Mina käsitööfännina saadaksin selle õeameti hetkel kuu peale ja läheks hea meelega kutsekasse disaini ja õmblemist õppima. Oleks midagi hingele :D

    VastaKustuta
  2. teha analüüs, mis oskused ja tahtmised olemas on.

    Siin see analüüs on: TAHAN VÕIMALIKULT VÄIKESE FÜÜSILISE VAEVA EEST SAADA VÕIMALIKULT PALJU HÜVESID! ehk miks peaks mina see loll olema, kes rasket tööd teeb?

    70% inimestest töötab tänapäeval teenindussfääris. Finants, haldus, politsei jne on kõik ühiskonna teenindus- mitte sissetuleku tootmise ametid. St nad kõik on tegelikult ülelpeetavad mäetööstuse, energeetika ja põllumajanduse poolt.

    Viimased aga sõltuvad täielikult fossiilkütustest. Kui sisendkütuste hulk langeb (ja samal ajal vajadus suureneb ehk inimkond kasvab), siis hakkavad need nö "vaimsed" ametikohad energiapuuduses kiratsema.

    Meditsiin on hea näide. Võiks arvata, et arstiabi on ju alati vaja, aga jama on selles, et tänapäeva meditsiin toimib üksnes tänu naftale - ilma selleta ei saa pakkuda ka arstiabi.

    VastaKustuta
  3. Lugesin huviga su viimaseid postitusi ja need panid ikka vaga m6tlema. Kahju, et tublisid toomehi ja -naisi, kes kutsekas 6ppinud, ei tunnustata. Vahemalt Eestis kyll mitte. Mul on tunne, et Inglismaal on asi selles osas natuke parem. Ma ise laksin peale keskkooli juuksuriks 6ppima ja kuna ma olin koolis ysna hea 6pilane, siis sattusid minu endised 6petajad minu valikut kuuldes peaaegu, et paanikasse. Et kuidas nii? Miks sa ikka ylikooli ei lainud? Kuid mulle ei tundunud sel hetkel ykski ylikoolis pakutav aine piisavalt p6nevana ja ylikool iseenesest polnud ju mingi eesmark. Niisiis 6ppisin ma juuksuriks ja tootasin sellel alal ligi 4 aastat. Siis olin vanem ja targem ja laksin ikkagi ylikooli ja 6ppisin majandust. Tool sattusin tegelema aga hoopis Euroopa Liidu kaubandusega. Ja siis tuli Londonisse kolimine, kus ma leidsin tood hoopis rahvusvahelise organisatsiooni personaliosakonnas. Elu on tais keerdkaike! Mul on aga endiselt hiiglama hea meel, et mul on tagavara plaanina olemas mingi paris oskus juuksuri ameti naol.

    Tervitades,
    Eva

    VastaKustuta
  4. Siinsest meedias on samuti Saksamaa praktikat heaks eeskujuks toodud noortele ametiõppe andmisel ja seeläbi tõhusaks eluks ettevalmistamisel. Brittidel lahkuvad 16-17 aastased koolist ilma praktiliste oskusteta ja riiklik propaganda on siiani soosinud aina suuremate masside ülikooli astumist (tehakse näiteks erilisi soodustusi nahavärvi või sotsiaalse klassi põhjal), kes 3-4 a pärast lahkudes tööd ei leia. Ülikooliharidusest on saanud rutiinne konveier, mis peale keskhariduse omandamist tuleb läbida. Eks sellega saab riik töötute hulka mõnda aega statistiliselt väiksemana näidata kui see tegelikult oleks, sest kogemusteta noori ei taha ju keegi tööle värvata. Kunagine süsteem, et akadeemilist kalduvust mitteomavad noored asusid ettev6ttesse ametimeeste sellideks,ei tööta, sest pole enam tootvat tööstust.
    Loodetakse pidevalt millegi müümise ja teenindusega majandust vee peal hoida, et rahvas tarbiks laenatud raha eest ostetud kaupu. Pole kuulnud, et keegi ihaldaks kõnekeskusse tööle saada.

    VastaKustuta
  5. Mad Max'le kommentaariks. Hea öelda, et õpi tootmist. Läänemaailmast lihtsalt viiakse kõik tootmine ära (outsourced) - amet on, aga tehaseid ei ole. See probleem läheb sügavamalt kui ainult noorte soovimatus õppida ametit. Olen ise tootmisega hetkel seotud tööga. Nii Soomes kui Eestis on meil tehas. See on kohutavalt raske! Tootmist üleval hoida siis. Palju lihtsam oleks sama asi osta sisse kusagilt pisikeste kollaste käte poolt tehtuna ... Vähemalt konkureeriks samas hinnaklassis.

    Aga üldises plaanis. Eks see töötus oleneb ka inimesest. Ma olen nii mitu korda nullist alustanud, et minu jaoks on selliste probleemide kuulamine kummastav, mida ajakirjanduses kõrgelt haritud noored "pasundavad". Noortel on kärss kärnas ja maa külmunud. Ma olen piisavalt palju istunud intervjueerijana töövestlusel ja noorte kogenematute tööotsijate nõudmised on täiesti ulmelised. Tulgu maa peale ja küll nad tööd leiavad.

    VastaKustuta
  6. to CV

    Eeeee..... omast arust ma ütlesingi, et probleem on sügavam. Et kõik ametid sõltuvad fossiilkütustest ja naftatootmise kasvu seiskumine aastal 2006 on põhjustanud ülemaailmse kaupade-teenuste tootmise vähenemise ja võlgade mitte tagasi maksmise.

    Võlad saab teatavasti tagasi maksta ainult siis, kui uutest sissetulekutest võtab võla teenindamine väiksema osa, kui laenu hetkel. Majandus peab kasvama, et maksta tagasi VÕLG + INTRESS.

    Noored ei leia praegu tööd, kuid varsti hakkavad vanad ja kogenud töötajad massiliselt kohti kaotama, sest energiahulk järjest väheneb ja rahvaarv ning elukvaliteet kasvab.

    VastaKustuta
  7. Mul oli kõiki neid arvamusi väga huvitav lugeda. Selge on, et elame muutuvas maailmas. Ning me peame kuidagi kohanema. Noorte jaoks on ilmselgelt raske aru saada, et nende valitud alad võib vahel rahumeeli prügikasti visata ning tuleb leida muid rakendusi. Oma kogemusest tean öelda, et palju kergem on seda teha, kui lähed mujale riiki elama (nii nagu mitmest kommentaarist oli selgelt välja lugeda). Siis võtad paratamatusena, et pead midagi muud tegema, sest... põhjuseid võib riburada palju-palju olla. Mul ei oleks näiteks mingi probleem ka kõrgaridusega koristaja olla, kui muud valikut pole!
    Teistpidi jälle näen neid kohalikke, siin üles kasvanud ja kõrgelt koolitatut inimesi, kes oma töö kaotavad, võtmas seisukohta, et nemad madalamat tööd vastu ei saa võtta. Pigem elavad toetuste peal kui lähevad madalamale kohale. Immigrandina meil sellist mõtteidugi ei teki. Kui Tom laborijuhatajna töö kaotas, siis tavalise tehniku koht oli kui õnnistus. Ta oli ka valmis uuesti kooli minema, et õppida ala, kus nõudmine suurem. Nagu nimetasin on kohti, kus valitseb tööjõu puudus ning nagu siin ennustatakse läheb nõudlus ametiga inimeste järele järgmise kümne aasta jooksul väga kõrgeks.
    Ma ei oska midagi öelda tuleviku kohta, kuigi väljavaated ei ole just kõige suurepärasemad. Palju räägitakse siin ka sellest, et õige pea kaob suur reisimine, paratamatult tuleb hakata eelistama kohalikke tooteid, elu hakkab keerlema "küla" ümber. Rahvaarvu suurenemine on tõesti oluline probleem, kuid samas oli mõnda aega tagasi Economistis väga huvitav artikkel selle kohta, et jah, rahavaarv suureneb, aga veel vast mõnikümmend aastat, siis hakkab see vähenema. Mida täpselt tulevik toob selgub tulevikus, kuid nagu alati peab inimene suutma sellega kohaneda, ega meid teistmoodi siin olemas ei oleks.

    VastaKustuta
  8. Eva, mina olin ka üks nendest, kel väike-vaikne mõte ülikooli ja õpetajaameti kõrval, oli peale keskkooli minna hoopis kondiitriks õppima :) Aga muidugi summutati see eos maha, sest kuidas nii tubli õpilane ülikooli ei lähe. Minu meelest see vanem ja targem on väga hea mõte, kui proovid end mingil alal ära ning õpid end ise paremini tundma, enne kui mõnest õppeasutusest sisse astud. Siin on vahel kombeks aasta "vabaks" võtta. St käiakse vee 13nes aasta koolis, et mõne aine hinnet parandada või hoopis tehakse tööd. Isegi Maril oli see mõte, kuid siis otsustas ikka kohe edasi proovida.

    VastaKustuta
  9. Ma ei saa kuidagi lisamata jätta kummalist fakti, et tehnik saab rohkem palka kui laborijuhataja aga peab oluliselt vähem tööd tegema !

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)