20.10.23

Kringlid 2

Olen nüüd pisikest näppu pidi veetud kringlimaailma. Mitte et ma just sellest suurt äri ootan, aga kui küsitakse, siis olen palju paremini valmis taigent kerkima panema. Kuna ma tundmatutele kõnedele ei vasta, siis tegin kiiresti hoopis gmaili konto: eestikringel. Ma vist ei saa väga originaalusega kiidelda :D

Olen suutnud lõpuks enda jaoks välja kujundada retsepti, mille puhul tean, kuidas tainas käitub, ning tean umbes, kui kaua kõik aega võtab. Siiani ei olnud kunagi täielikult rahul, mis sest et tulemus maitses hea. Mu pere ei saanud kunagi aru, miks ma nii rahulolematu kogu aeg olin. Pagari moodi olen ka valmis varakult ärkama, et õigeks ajaks kõik valmis saaks. Õnneks ei ole ma seotud mingi 9-5 tööga. Nii et jõuan une tasa teha küll. Ja ei tasu veel retsepti küsida, las jääda hetkel "firma saladuseks" ;-)

Eile küpsetasin kaks kringlit Eestist külas olnud välisministri vastuvõtuks. Kindlasti ei ole minu kringlid väga traditsioonilist laadi, milles ainult rosinad ning mis minu meelest lihtsalt magusad saiad. Mina panen erinevaid täidiseid sisse ning palju kardemoni. Kuigi eks võiks ju safraniga ka teha, kuid kõik on maitse asi, ja siin lähtun täiesti enda maitsest :-) Samas kaneeli-pähklikringel on vast kõige rohkem kindla peale minek, kuigi pean tunnistama, et mulle meldib, kui sees on juustu-küüslaugusegu (vaata kõrval pilti, tegin pika saiana, sest nii oli lihtsam transportida, ning ümmarguse kringli kujul all)

Juhtumisi sain tänu ühispankade päevale tavapärast kringlit (ühe lätlasest pagari toode), ning minu pere arvamine oli, et nad eelistavad loomulikult minu oma. Ega mis neil üle jäigi öelda, sest äkki ma muidu kodus enam ei küpsetagi. Ning nii Toomas kui Mari on väga maiad selles osas. Hetkel on nad lausa väga ära hellitatud, sest olen kodus oma retsepti trimmimisega päris mitu tükki valmis vorpinud.

Omamoodi hea tunne on see taignaga jändamine, seda sõtkuda (kuigi alguses kasutan ikka masinat) ja tunda, kuidas ta minuga justkui kaasa elab. Tabada hetke, mil tead, et jahu pole rohkem vaja lisada. Muidu on tulemuseks üks raske ja tihke käkk. Koogi küpsetamine on hoopis midagi muud. Kui oled kõik ained õigetes kogustes ja õiges järjekorras kokku seganud, siis palju enam viltu ei saa minna. Pärmitaignaga on omamoodi kergem, aga samas võib tulemus ettearvamtu olla. Eriti kui näiteks pärm sinuga koostööd ei taha teha. 

Siinjuures pean ütlema, et olen Kanadas alati kuivpärmi kasutanud, sest teist lihtsalt pole saadaval. Kusagil poola või ukraina poes, jah, aga selleks ei hakka ma ka iga kord sinna kohale sõitma. Tavalise saiataigna sisse, mis öö läbi kerkib, võib kuivpärmi niisama sisse raputada, sai kerkib nii mis mühiseb. Kringlitaigna jaoks panen pärmi siiski sooja piimaga lahustuma, või peaks ehk hoopis "elustuma" ütlema :D Mõni paneb ka suhkrut juurde, aga minu meelest täiesti mittevajalik. Äkki saavadki need pärmipoisid korraga liiga palju head liiga suures koguses.

Kringlitaignasse läheb veel toasooja võid, aga ka natuke õli. Osa piimast asendan keefiriga. Kõik aitab kaasa, et kringel kauem pehmena püsiks (kui midagi muidugi veel alles jääb). Olen lisaks hakanud valmis küpsetist suhkruveega pintseldama. Just nii nagu ma kunagi ema õpetuse järgi tegin. Ma ei teagi, miks ma vahepeal selle sammu ära jätsin.

Ja siin on üks mu viimastest üllitistest, erinevates astmetes. Tuhksuhruga pole ma kokku hoidnud ;-)

7 kommentaari:

  1. Oi, kui isuäratav:) juhtusin hiljuti lugema huvitavat vaidlust. Kas pärmitaigen tahab külma. ( külmas kerkib, peale vormimist soojas) või sooja ( eelkergitus ja lõpuni soojas)
    Ma olen eluaeg teinud viimast versiooni. Kuidas sina?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma arvan, et nii palju, kui tegijaid, nii palju ka arvamusi :-) Või peaaegu. Ise usaldan ainult iseennast, ning teen just nii nagu olen harjunud ja näen, et sobib. Kui mul vähem aega, panen sooja (ahjul on ka kergitusprogramm), muidu olenevalt toasoojusest jätan vajadusel pikemalt kerkima. Oma silm on kuningas, ja otsuse, kas võib järgmist sammu astuda, teen ikka silma järgi. Olen ka proovinud külmkapivarianti, aga siis peab ikkagi arvestama, et hommikul oleks rohkem aega taignal soojeneda. Pigem panen õhtul kõik koostisosad valmis (või võib näiteks välja jääda), siis läheb hommikul kiiremini.
      Pärmitaigna puhul saab vähema jahuga eelkergituse teha, kuid ma pole end sellega vaevanud. Kui aega, lasen lihtsalt kaks korda kerkida. Löön umbes tunni pärast korraks alla.
      Valmisvormitud kringel on mul nii toas kui soojas kerkinud. Mõlemat pidi tuleb täiesti samasugune tulemus :-) Lihtsalt üks võib pikemalt aega võtta.
      Hiljuti nägin ka soovitust kohe sai või kuklid valmis vormida, ning lasta vähemalt kaks-kolm tundi kerkida. Proovisin ära, kuid uuesti ei teeks.

      Kustuta
  2. Anonüümne22/10/23 14:13

    Suu hakkas vett voolama ja samas pea sai aru, et minust ei saa kunagi kringliküpsetajat. Su jutt asja tegemisest on nagu hiina keel!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kunagi ei tea, mis elu toob ;-) Ma ei uskunud omal ajal, et minust leivaküpsetaja saab, või et teen ise verivorste. Aga nüüd mõlemad tehtud. Samas ei peagi igat kui viimast asja oskama või tahtma teha.

      Kustuta
  3. Lugesin ka hiljuti soovitust taigen kõigepealt sügavkülma panna, et siis kerkib pärast kohe eriti hästi. Pole ise järgi proovinud. Mina teen suht pehme saiataigna (aga samas sellise, mida ikka vormida saab) ja kringlit küpsetan vormis, mis aitab hoida tainast laiali vajumast. Aga ega mul eriti kringli tegemise kogemust pole, võibolla kokku kümme korda olen neid teinud.
    New Yorgis elades ostsin värsket pärmi väikestest pagaritöökodadest. Kuigi toidupoodidest võis ka seda vahel saada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sellise kringli jaoks on ikka vaja natuke tugevamat tainast, et kuju säiliks. Olen ka pehmemat teinud, aga see on minu meelest parem näiteks rebitava saia jaoks, mis küpseb keeksivormis. Värske pärmi osas ei vaeva enam eriti pead, sest kuiv töötab sama hästi. Olen pigem leidnud, et tähtsam on, kui soe või niiske toaõhk on. Suvel pole kerkimisega kunagi probleeme :-D Külmemal ajal võtab lihtsalt kauem.

      Kustuta
  4. Võin kinnitada, et mitte ainult pildid pole isuäratavad - maitse lausa jumalik (momendil näsin kringliviilu kohvi kõrvale). Eriti oluline, et magusa tase õige, pähklite, mandlite ja kaneeliga kokku ei hoita ning kringel just parajalt nätske! Lisaboonusena püsib värske olekuga üllatavalt kaua. Küpsetamis ja toidutegemisoskuse poolest oled ammu "vanaema" taseme saavutanud ja ületanud, ma pean keel vestil jooksma, et kuidagi kaalu mõistlikkuse piires hoida :D

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)