21.12.09

Pelmeenid

Kõik sai alguse sellest, kui mu Kanadas sündinud sõber, kes juba pikka aega hoopis Eestis elab, tuli mitu head aastat tagasi emale külla ning uuris minu käest, kust saaks pelmeenivormi, et see oma kallile kaasale osta. Mina saatsin ta paari köögitarvete kauplusesse ning unustasin asja hoopis ära.

Mõni kuu tagasi jäin aga mõtlema selle vormi peale (oh, kui pikad juhtmed :) ning võtsin käsile põhjaliku uurimise, kust ikka täpselt seda saada oleks. Kusagilt lugesin, et Tartus, mingi värava juures, müüakse. Aga koht on minu jaoks natuke liiga kauge :) Leidsin hoopis eBay kaudu müüja Ukrainast ning panin aga tellimuse rõõmsalt sisse! Pakk jõudis imekiiresti kohale, vormid kenasti ukrainakeelsetesse ajalehtedesse mähitud. Ning arvan, et tegin ühe päris hea ostu! Nii kerge on pisikesi pelmeene ise valmis meisterdada! Muidugi müüakse siin hulgaliselt pierogisid, mida poolakad valmistavad, kuid 'päris' pelmeenidest tunnen vahel puudust.



Pelmeeniteost kirjutab pisike ja pisut segi ning ma ei hakka seda üle kordama. Tegin küll poole väiksema koguse tainast - 1kg jahu, 0.5l vett, 1/4kl petipiimapulbrit (vesi ja pulber asendasid mul soovitatud keefiri, 1 muna, 1spl õli). Hulk retsepte on Toidutare kodulehel.

Minul jäi natuke hakkliha järele. Panin selle muffinivormidesse, katsin ketshupiga ning torkasin ahju. Sain väikesed pikkpoisid, mis maitsesid üsna head. Osa pelmeene läksid ka ahju küpsema, sest sügavkülma ei mahtunud rohkem. Seal on meil alati hulgaliselt jäätist. Umbes 250 peleeni tuli kokku ja külma panin ühe kihina. Järgmisel päeval torkasin nad kilekotti ning eelmine nädal keetsin laste soovil õhtusöögiks. Neile maitses väga, ainult Kirke arvas, et sibulat olin liiga palju pannud :)


Ja nüüd vaja piparkoogitainas valmis teha :)

9 kommentaari:

  1. Mu mehele maitsevad väga pelmeenid, aga Soomes neid Eesti õigeid saada ei ole, on nt ravioolid, aga tuu pole tuu.
    E-bay on hea koht. Ja Sina hea inimene, ütle nüüd, mis nimega (inglise keelne arvatavasti, aga ma ei oska keelt eriti :P) sellist imevidinat (pelmeenivorm) sealt otsima peab :)

    VastaKustuta
  2. Mu sommist abikaasa ka tahab pelmeene, viimati saime Soomest mingid Lappenrantalla valmistatuid ja need ei olnud maitselt head. Olen Tartust pärit, kuid millised väravad..?
    Ilmselt tuleb vaadata e-bay -d, kuid ilmselt on ka minul see viga, et soome keel tuli juurde ja inglise keeles praktika jäi väheseks. Tänan soovituste ja nöuannete eest!
    Soovin teie perele kauneid jöule, ka saabastega kutsule ja kahele kiisule! Inne Soomest

    VastaKustuta
  3. Aitäh heade soovide eest :) Samad soovid sinna kaugele!

    Kahjuks ma ei tea, millised väravad Tartus... ei tea, kas nad mõtlesid mõnda majaväravat :) Tegelikult vist mingit poekest Tartu turul.

    eBayst peab otsima 'pelmeni mold' või 'pierogi mold' või vareniki. Ostsin kubik-rubik-store kaudu.

    Hind on ilmselt saatekuluga kallim, kui kusagilt poest kätte saaks. Arvestades, et ühest USA internetipoest oleks aga veelgi kallimalt pidanud ostma, siis toetasin parem juba ukrainlasi.

    VastaKustuta
  4. Anonüümne25/12/09 08:04

    Lõpetasin just Justin Petrone raamatu My Estonia lugemise - ta kirjeldas seal ka oma pelmeenisöömiskogemust. Nüüd viskasin pilgu siia blogisse ja siin ka pelmeenid. Isu tuli, aga ise teha ei viitsi ja antud hetkel jääb pood ka tunnise jalutuskäigu kaugusele. Pealegi on jõulude tõttu kõht veel head-paremat täis. Olgu siis pealegi ehk uuel aastal. Aga ilusaid pühi kõikidele pelmeenitegijatele, sööjatala ja muidu fännidele! -K-

    VastaKustuta
  5. Anonüümne4/1/10 07:08

    Head uut aastat!
    Vaatasin Soomes Fstv5, sealt tuli Taanist dokumentaalfilm, kus räägiti neti mitteturvalisusest ja mainiti ära just ostmine ebay-st.
    Meil Soomes oli raadios soovikontsert, kus ûks kuulajatest ûtles, et ta armastab täiendada oma kohvitasside kollektsiooni just ebay-st ostes. Raadiost kûsiti, et ega te karda, et pangaarve tehakse tûhjaks.
    Vöib-olla te, Kanadas saate tellida neti teel ja maksta kätte saamisel postile sulas. Meil toimib nii rootsi-soome firma Cellbes.
    Mida abikaasa ûtleb turvalisusest?
    Teid tänades Inne

    VastaKustuta
  6. Abikaasa usub turavalisuse kohta kõike, mis ma ütlen :) Muidugi maksmiste ja panganduse kohta, sest tegelikult teenin ju sellega leiba, vähemalt osa minu kohustusi töö juures katavad just seda ala. See tähendab igat sorti pettused ja vargused, mis deebetkaartide või krediitkaartide kasutamisega seotud.
    Olen hulgaliselt seminaridel käinud, kus meid valgustatakse kõige ajakohasemate nupukate väljamõeldistega, kuidas ikka raha kerge vaevaga teenida (ma ei ole siiani aru saanud, miks ma edasi ausalt tööd rühin teha ;). Mäletan ühte arvutispetsi, kelle soovitusel peaks kohe igasugune ost ja müük ja oma info jagamine suures internetis kohe lõpetatama. Aga see tähendaks, et tehnikast pole ju meil sugugi abi ega kasu... Ma ei ole nii äärmuslik! (Meenutas mulle arsti, kes oskas ka kõige koledamat näha väikesest kriimustusest... vahel on parem natuke rumalam olla ;)

    Muidugi näen, mis juhtub, kuid see pole mind ära hirmutanud. Kõige olulisem ükskõik millise pettuse puhul, on kohe pangaga kontakti võtta! Ja et kiiresti midagi avastada, peaks tihedalt oma kontodel silma peal hoidma. Mis ei pea tähendama just igapäevast uurmist ja puurimist. Ma ei jõua ära korrata, kui oluline see on. Mida kiiremini asi avastatakse ja uurmise alla saab, seda kiiremini tuleb ka lahendus!

    Mina ei karda ka üle interneti midagi tellida. Arvestades, kuidas ma parema meelega poeskäiku üldse ette ei võtaks, on internetipoed mulle õnnistuseks :)

    Muidugi tasub ikka uurida, kust tellida. Suuremad kohad on alati kindlamad! On neid, kes panevad enda netipoe üles lühikeseks ajaks ning siis kaovad kõige rahaga. Kui ikka mõne asja hind, kuidagi ebatavaliselt madal on, tasub ikka uurida, mis kohaga tegu!

    ebay on selles suhtes hea, et müüjate kohta on jäetud oma arvamusi ja hinnang. Siiani pole mul kordagi midagi viltu läinud. Kõik tellitu on alati kohale tulnud (vaatasin, et olen juba üle 30 korra sealt ostnud)!
    Kõige kindlam maksevahend on kasutada Paypal arvet, kus pead andma oma krediitkaardi numbri (ülesseadmine on väga lihtne). Ma pole kindel, millised maad saavad ka pangakonto sinna ühendada (mina kasutan/soovitan viimast, kuigi krdiitkaart peab ka olema). Müüja ei näe kunagi sinu maksevahendi infot, ei krediitkaarti ega kontot, talle jõuab raha Paypali käest. Paljud müüjad on ühinenud ka Paypali kindlustusega, mille puhul võib kaebuse üles tõsta, kui kaup kohale ei jõua ja raha makstakse tagasi.

    Sellist sulaharamaksmist siin enam ei kasutata nagu nimetad, kuigi olen aru saanud, et kunagi just nõnda enamasti makstigi. Mul on mulje jäänud, et Euroopas ollakse üldiselt palju karmimate turvameetmetega. Siin ei tea keegi midagi PIN kalkulaatorist :) Eestist tulnud ei jõua ära imestada, kuidas oma internetipanka saab kasutajatunnuse ja salasõnaga, mis ei muutugi!

    Mis siis kõige olulisem on, et pangakontot tühjaks ei tehta? Ikkagi hea viirusprogramm arvutis!!! Nii on kõige väiksem tõenäosus, et mõni suli saab jälile, mida sisse toksid! Vähemalt sinu koduarvutist info edasi ei liigu. Meie oleme kasutanud tasuta AVG viirusprogrammi ja siiani pole kunagi probleeme olnud.

    Tänapäeval ei ole keegi meist enam õieti kaitstud. Kusagil on ikka sinu info olemas ja sulisid jagub igale poole, kas meelega mõnda suuremasse kompaniisse sisse kräkkides või lihtsalt korjates üles äravistaud arvuti, mille kõvaketas pole hävitatud... võimalusi on lugematul arvul. Kuid me ei jää ka koju istuma, sest äkki libiseme libedal teel või auto sõidab otsa ja nii aina edasi.

    Samas on see minu nägemus ja ma tean nooremaid, kes keelduvad siiani deebetkaarti kasutamast rääkimata internetipangast. Igaüks peab ise endas selgusele jõudma, millega ta end kindlalt tunneb.

    (Ja parem ma ei hakka rääkima isikuandmete vargustest ;).

    VastaKustuta
  7. Tänan.
    Meil sama arvuti viirusprogramm.
    Inne

    VastaKustuta
  8. Tänud Sulle, nüüd on meil ka pelmeenivorm eilsest Ukrainast kpoju saabunud ;)
    Täna lähen vajaminevat ostma ja homme hakkame katsetama :D

    VastaKustuta
  9. Nii vahva! Jään tulemusi ootama :)

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)