05.01.15

Elustiili muutused

Eelmise postituse järjeks... Tänu esialgu rohtudele ja siis oma elustiili muutusele, paranes üleüldine enestunne. Sõin korralikumalt, millest kirjutasin juba varem, liikusin rohkem (õieti hakkasin jälle kepikõndi tegema - koos koeraga - mis vahepeal unarusse jäänud, sest puudus energia). Kas see on kõik kergelt tulnud? EI OLE!!!!  Siiani pean mõtlema, mida ma ikkagi võiksin süüa ja mida tervele perele vaaritan. Ja kas ikka jõuan õhtul peale tööd ja toidutegemist tunniks ajaks välja minna. 
Olin mures, kuidas saan süüa tervislikumalt, kui pere tahab midagi muud. Tom unistab seapraest ja lapsed nuudlitest. Mina peaks oma taldrikul rohkem aedvilju nägema, kala või kana kõrval. Lõpuks panin paika enam-vähem mingi menüü (oma peas ;), mida millal teen, millise toidu tööle kaasa võtan. Kõige suurem muutus oli kindlasti lõuna- ja õhtusöök. 

Hommikuti söön omatehtud seemnemüslit keefiriga, lõunaooteks suhkruta kreeka jogurtit koos marjade või puuviljadega, peale natuke kreeka pähkleid. Lõunaks salat kalaga. Salatiks riivitud porgandit ja kaalikat ja lillkapsast ja rohelisi salatilehti, erinevates kombinatsioonides. Lisaks konserv- või külmsuitsulõhe, või mõni muu konservkala, vahel suitsuskumbria. Panen natuke riivitud juustu, kanepi- ja männiseemneid peale. 

Õhtusöögiks läheb pannile vähese (oliivi)õliga porgandit/kaalikat/oakaunu/muid aedvilju. Olen avastanud külmutatud aedviljad, mis teevad selle osa hästi lihtsaks (niikuinii räägitakse, et külmutatuna säilivad head toitained paremini kui tuhandete kilomeetrite tagant kohale reisinud "värske" saadus! Enamus mu taldrikust ongi kaetud siis nendega, pluss natuke liha/kala ning pisut kartulit/riisi/tatart jne. Kuhu saan, peidan muid asju, riisi sisse valget ja tatra sisse punast kinoat, kotlettide sisse oapüreed jne. Nii saab muu pere ka midagi kasulikku :) Kuigi Tom ikka vahel kurdab, kus liha on :p Suppi proovin kord nädalas teha. 

Vahepeal nagistan mandlite ja kreeka pähklite kallal, kuigi tean, et neid ei peaks ka liiga palju sööma. Õunad, pirnid, porgandid, natuke hummust aitavad päeva õhtule. Saia peaaegu enam üldse ei söö (umbes üks viil igast pätsist), isegi seda omatehtud mitmeviljasaia, leiba ikka vahel võtan, juustuga. Kusjuures juustu söön kindlasti vähem. 

Maiustustest käin suure kaarega mööda... no peaaegu. Luban ikka endale midagi. Tumeda shokolaadituki, ühe kommi, peol koogilõigu. Mul on hea meel, et mulle rosinad meeldivad. Kuigi ega nendegagi ei saa liiale minna. Huvitav on see, kuidas magus on minu jaoks mitusada korda magusamaks muutunud! Seda tunnet on lausa raske kirjeldada.

Joon palju teed, kuigi pean hoidma eemale kofeiini pärast mustast teest ja isegi rohelist teed tasub piirata. Kohviga pole mul kunagi lähemat suhet tekkinud. Joon peamiselt kummeli- ja aafrika punast teed - rooibos. Avastasin enda jaoks võilille- ja sidrunheina teed, viimati veel sidruni-kummelitee. Kui sidrunit ei saa enam süüa, siis vähemalt maitse on olemas :)

Peale kella seitset läheb suu toidu jaoks lukku :)  Õieti mitte päris. Võtan teed, ja proovin pigem pikemalt õues olla, et toit meelest ära läheks :)  Alguses oli raske, kuid peagi harjub sellega. Vahel ikka võtan väikese näksi, puu- või juurvilja, pähkleid. Pean olema ettevaatlik, sest vähene toitumine võib mulle migreeni kallale tuua. Nii ei tule mul paastumistest ega eridieetidest midagi välja.

Kindlasti on kõigile nendele muudatustele aidanud kaasa, et lapsed palju suuremad, kuigi tagantjärgi mõeldes, oleks saanud kõik ka väiksemate laste kõrval sisse viia, eriti söögi osas. Tegelikult oleks pidanudki kõike seda juba lastele pakkuma... aga oleksiga pole keegi kunagi sõbrustanud... Muu puhul on hea, kui kõrval on toetav partner. See tähendab, ta jääb lastega koju, kui õue/trenni minna. Samas tegin ma veel üsna hiljuti päris korrapäraselt hommikuvõimlemist, tõusin lausa tund varem üles. Nii et see on ka üks võimalus. Mul on kodus elliptiline ratas, mille peale on hea minna, kui ilm nõnda nigel, et isegi koer oma hädad kiiresti ära teeb ja hakkab aga sikutades märku andma, kuspool kodu on. Ma ei ole väga see, kes teistega koos mingit trenni teeks, pigem tegutsen omaette. Muidugi peab siis olema parasjagu tahtejõudu, nii kerge on eemale viilida, kui iseenda treener oled. Ja eks ma vahel viili ka, kuid ma tean, et mu tervis sõltub sellest, kuidas ma endaga toime tulen.

Muretsesin töö juurde lauajalgratta. Sellise väikese ja vaikse, mis hoiab mind istudes pidevas liikumises, sest üha enam räägitakse sellest, kuidas pidev liikumatu kontorirotina tegutsemine tervisele liiga teeb. Isegi seismine või lamamine pidi parem olema. Ja mina olen ju päevad otsa laua taga. Kaalusin ka palli muretsemist tooli asemel, avastasin lausa kirjutuslauad, mis on seatud kõnnilindi kohale. Loomulikult ei oleks viimasest midagi välja tulnud, kuigi olen aru saanud, et nii mõnigi koht on sellised oma kontorites üles seadnud. Palli puhul tuli aga üles mitmeid negatiivseid külgi, mis võivad hoopis vale istumise puhul pigem halba teha. Ma olen natuke jälginud, kui palju päevas "rattaga sõidan", kuid see ei olegi mingi eesmärk. Põhiline on ikkagi pidev lihaste töös hoidmine.  Minu "jalgrattasõit" innustas kaastöötajat, kes samasuguse oma laua alla muretses. Teise töötaja esimene arvamine oli, et lähen oma muredega liiale! Mis mind ausalt öeldes solvas. Kas tervise pärast on võimalik liiale minna?! Õieti vist võib küll... kuid ma arvan, et mina püsin ikka päris hästi suht laisa tervisesportlase piirides :)

Olen praeguseks kaotanud umbes kümme kilo. Just parasjagu sellises tempos, et see loodetavasti ka püsima jääb. Sest mu eesmärk polnud kohe kiiresti kaalu kaotadmine, et siis rahulolevalt enda üle uhke olla, vaid liikumine tervislikuma elustiili poole. Alguses kaalusin end ikka tihedalt, siis kord nädalas (alati umbes samal ajal hommikul). Nüüd veelgi harvem. Minu kehakaaluindeks oli eelmise aasta alguses kusagil 24.6 (normaalne on 18.5 - 24.9), nüüdseks on see 21.2 (minu kõige madalm oli kunagi 18.1, mis tegelikult kergelt alla normi). Muretsesin nüüd hoopis mõõdulindi, et oma vööümbermõõdul silma peal hoida. Sest kaal on muidugi oluline, kuid ei anna päriselt edasi seda, kas kõik on sinuga korras. Eriti, kui hakkad lihaseid kasvatama (ma võin vähemalt sellest unistada ;)

Nõnda on need probleemid minuga terve eelmise aasta kaasas käinud. Ja eks sellepärast ei ole ma ka nii virk kirjutaja olnud. Õhtul käin koeraga väljas ning proovin arvutist eemale hoida. Muidugi olen saanud märkusi, miks minust "elumärki" pole, lubadusi ei anna, aga proovin nüüd pisut usinam olla.

5 kommentaari:

  1. Väga tubli oled, et kõik need muutused läbi suutsid viia! Mu meelest suvel olid sa küll juba täiega peenike :)

    VastaKustuta
  2. Ma tahtsin sama öelda, et suvel olid täiega peenike. Jube tubli oled. Ma olen viimased üheksa aastat õhtuti kolme erinevat toitu teinud :) Mitte küll iga õhtu õnneks.

    VastaKustuta
  3. Eks riided aita ka kaasa, kuidas täpselt välja näed ;) Suveks olin muidugi juba parasjagu kergem.
    Erinevate toitude tegemine võib tõesti ületamatuna tunduda, aga tuleb välja, et on täiesti võimalik. Muidugi on lihtsam, kui saad kõigile sama toidu ette kanda. Eks ma paljus tee ka seda, õnneks süüakse kana ja kala hea meelega :) Kuigi aedviljadega käib meil väike sõda :D

    VastaKustuta
  4. Hei,
    jäi silma et sidrun maitseb, aga on keelatud vms. (tahvlis paha lugeda). Sidrun on kyll hapu, aga oma olemuselt mitte happeline, vaid alus3line ja selle abiga võib paljudest hädadest lahti saada. Sidrunivesi on üks paremini organismi puhastavaid asju :) kindlasti on netis materjali, mul pole hetkel mahti otsida :) Edu sulle, tubli oled :)

    VastaKustuta
  5. Aitäh soovitamast! Olen kõigiks nõuanneteks avali :)

    Tegin küll päris põhjaliku töö, mida ma tohiks või ei tohiks süüa, lisaks internetile mitu raamatut läbi lugenud. Olen aru saanud, et kuigi sidrun muutub kehas aluseliseks, siis minu olukorras ei ole seda siiski kahjuks hea tarbida "värskel" kujul. Leidsin siit ühe seletuse, miks täpselt. Põhimõtteliselt jõuab ta sisemust ärritada, enne kui temast kasu saab :) Ja kuigi mu maohaavad on paranenud, siis söögitoruga on teised lood...
    Those who would not be recommended to regularly take lemon-water are those who have strong acid reflux (heartburn) or ulcers (known or unknown) – mouth, esophageal or stomach ulcers. In these cases, lemon juice will cause an irritating “burning” sensation, because it has not yet been metabolized by the body and is still in its acidic state when passing these areas of the gastrointestinal tract. Therefore, other remedies would be suggested.

    Teisalt soovitakse oma sisetunnet ja keha reaktsiooni jälgida. Kui mõni toit, mis on keelatud nimekirjas, ei tekita kõrvetisi või ei mõju halvasti, siis võib neid ka süüa. Eks ma söö ka teatud asju vähesel määral, millest oleks parem eemale hoida. Aga ma lihtsalt ei jõua liiga tubli ka olla :)

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)