10.02.08

Usk ja kombed (ehk muslimi naised)

Lugesin just läbi Randa Abdel-Fattah raamatu
„Does My Head Look Big In This?”

Lugu on noorest Austraalias elavast palestiina juurtega tüdrukust (Amalist), kes teismelisena ühel koolivaheajal otsustab „täisajaliselt” katta pea islamiusu tavade kohaselt. Tema vanemad paluvad tal tõsiselt järele mõelda, kas see on ikka õige tegu. Nad on sügavalt usklikud, kuid mitte fanaatiliselt, et sundida peale kombeid, mis nad oma kodumaalt kaasa toonud. Esimene küsimus koolis noorele tüdrukule (isegi õpetajate poolt), kas see on ema-isa poolt peale surutud... (Kuulsin hiljuti tuttava tuttavast, kes muslim ja kes ühel päeva otsustas samamoodi pearätikut kandma hakata, mis muidugi pani enamuse töökaaslastest imestunult täpselt samu küsimusi esitama).

Ma tunnistan, et enne seda lugu oleksin täpselt samamoodi küsinud. Eriti veel hiljutise Toronto kuueteist aastase tüdruku tapmisloo taustal. Neiu ei tahtnud järgida isa poolt ettekirjutatud reegleid ning kuigi ta kodust väljus traditsioonilises muslimiriietuses, siis enamasti vahetas ta need koolis moekamate vastu, kuni isal kõik see üle viskas ning ta ilmselt suures vihahoos lapse kägistas... Kurb on ka see, et tüdruku vend pidas isa tegu õigeks. (Siin on huvitav kommentaar ülalpool juhtunu kohta - mis tähendab kasvada üles täiesti erinvas kultuurikeskonnas).

Raamatuski on ühe tegelasena Amali sõbranna, kelle ema ootab tüdrukult täpset kommete täitmist, lastes pojal loodri-elu elada (nii ema kui tütar täitsid vastuvaidlemata poisi soove). Siin on küsimus rohkem selles, millised on erinevate muslimiusuliste rahvaste kombed. Ma pole koraani lugenud ja ei julge teadjatele vastu vaielda, kuid nagu raamatust selgub, on nii naistelt kui meestelt nõutud tagasihoidlikumat riietust ja erinvad rahvused on seda erinevalt tõlgendanud (midagi on tegemist ka „vana” koraaniga, milles vist rangemad eeskirjad). Koraan andvat päris suuri õigusi naistelegi - nad võivad omada vara, õppida, töötada! Sellepärast ei peaks segamini ajama usku ja tavasid (eriti need maad, kus naised on väga alla surutud)!!!

Muidugi ei jää puudtamta ekstremistide tegevus, alates New Yorgi pilvelõhkujate maapinnalt kadumisega. Nii mõnigi ei saa jätta parellele tõmbamast selle islamiusulise tüdruku ja nende „hullude”vahel. Suures pahameeles, kui teda palutakse sellest rääkida, küsib ta, kas keegi ristiusu kummardajate hulgast ei tahaks rääkida Ku Klux Klanist või kui mitte nii kaugetest aegadest, siis IRAst. Kuidas nemad võivad selliseid koledusi korda saata ning siis rahumeeli kirikusse jumalat kummardama minna... Kas tõesti on see piiblis kirjas? Islam ja muslimid on vaid ettekääne, kõik taandub tegelikult poliitikale... Kuidas ükskõik milline usk lubaks taolisi koledusi toime saata!

Ja kas meil on küllalt tervet mõistust, et näha inimesi nendena, kes nad tegelikult on, selle suure poliitilise mängu tagant? Ja kas väline muutus teeb sinust
tõelise uskliku, kui sisemiselt pole muutust toimunud?

Ma ei käi kirikus ja kõigile küsijatele vastan, et usun iseendasse (keegi ütles, sa ju usud siis millessegi :) Samas ei vaata ma kunagi viltu nende peale, kellele ükskõik milline usk tähtis on - peaasi, et ususektide tekitajad mitte ise hullud pole - massienesetapud Ameerikas tulevad meelde.

Siin on üks link Toronto Stari leheküljele, kus kaks muslimi tüdrukut räägivad, miks üks kannab pearätikut ja teine mitte. Huvitav on „kandja” kommentaar, mis raamatuski esile tuleb, et suhtumine temasse muutus palju tõsisemaks, kui ta rätikut kandma hakkas... Ja veel üks artikkel samast lehest, mis kajastab raamatus loetut. Pealesunnitud kohustus jääb ainult kohustuseks, vabal valikul tehtud otsus on palju sügavama tähendusega. (Nii nagu Eesti Kool siin on algkooli tasemel paljudele lastele tüütuks kohustuseks - lapsevanemad nõuavad vähemalt selle lõpetamist, keskkooli/gümnaasiumi puhul antakse vabad käed, mille peale nii mõnigi kooli vaevaga kohale vedanu otsustab siiski seal jätkata. Või need noored, keda vanemad kooli ei toonud, kes õieti keelt ei õppinud, äkki otsustavad eesti keelega tegelema hakata).

Huvi pärast uurisin internetis pearätikute kohta rohkem ning sattusin sellisele huvitavale kanada leheküljele, kus reklaamitakse ja müüakse lovely hijabs. Vaatasin neid ja minu meelest olid need väga ilusad, hakka või ise muslimiks (või kujutasin hoopis ette, et nii muutun ilusamaks ja salapärasemaks ;)
Lisaks oli
internetipood, mille kaudu sai osta klambreid ja nõelu rätiku kinnitamiseks - üks kenam kui teine! Nii et ei tähenda kui tagasihoidlik sa pead olema, naiseks jääd sa ikka! Ning mulle meeldisid videod, mis õpetasid õiget pearätiku sidumist. Tuttavana kõlas raamatus välja öeldud mõte, kuidas kodumaalt lahkunud jäävad maha seal toimuvast (mõeldud oli moemaailmas toimuvat) ning kannavad väga vanaaegseid peakatteid, kui sugulased isamaal eriti moekalt riietuvad. Sellist vanast kinnihoidmist olen siinsete eestlaste hulgas kohanud, ja ilmselt nostalgitsen minagi mingi „vana” järgi (või on see hoopis vanusest tingitud :)

Proovisin mõelda, mis mujal elavate eestlaste puhul oleks see, mida oma sügavamate tunnete nõudel tegema hakkaks - kandma rahvariideid? Teisalt näen siinseid eesti noori, kes ühel päeval päris uhked oma tausta üle on. Isegi minu tüdrukud on vahel eriti püüdlikud omavahel eesti keelt rääkima, kui on vaja kellelegi kõrvalseisjale eriliselt rõhutada, et nad eestlased on. Kui meil oleks mingi oma tunnus, siis ma kujutan ette, kuidas nii mõnigi seda kasutama hakkaks. (Ma ei mõtle just seda, kui eestlastest autojuhid oma autosid Eesti klepsuga kaunistavad :)

(Lastega pildil on Kirke klassikaaslased ja klassijuhataja ühel väljasõidul.)

9 kommentaari:

  1. Vaga huvitavat teemat oled seekord kajastanud. ise olen eestlane, kes on abielus muslimiga ja hakkasin muslemiks esimesel uhisel ramadaani kuul (paastumise kuu). Tahan lihtsalt mainida, et sul on oigus, et enamustel kordadel valivad muslimist naised peakatte ise (eriti laane uhiskonnas, kus tihti naise keha on see mis muub). see on uhelt poolt usu rohutamine, olles uhke oma religiooni ule, kuid samas ka enese kaitsmine pilkude eest.
    muideks kulastades Jordaaniat tundsin ennast imelikult ilma pearatita, kuna paljud naised kannavad seda seal ja nad on toepoolest vaga moekad ja kaunid oma riietusega, kus pearatt on nagu kaunis lisand.

    ja veel pean siin tingimata lisama, et ei ole vanat Koraani ja uut Koraani. on uks ja sama Koraan, mis pole muutunud selle kirjutamisest.

    koike paremat.

    VastaKustuta
  2. Torontos on vist esindatud pea kõik rahvad ja usud, samas me kõnnime üksteisest mööda, tihtipeale vaadates nendele oma mätta otsast, ilma et sügavamalt järele mõtleks, kas need eelarvamustega arvamised päris õiged on. Sellepärast on mul hea meel, et raamatukogus mulle just see teos silma jäi, kuigi esimesel hetkel selle kõrvale lükkasin.
    Kindlasti ei saanud ma mingit ühest vastust, kuid samas panid need kirja pandud mõtted hoopis teistmoodi vähemalt ühte (välist) aspekti nägema.

    Ja ma pean vabandama koraani kohalt, kusagil jäi midagi silma, kuid ma ei süvenenud korralikult sellesse. Tõmbasin kohe paralleele Vana ja Uue Testamendiga.

    VastaKustuta
  3. Anonüümne12/2/08 09:45

    Kommentaariks soovitan lugeda järgmisi raamatuid - need on Eestis ilmunud ja enamik neist on tõlgitud inglise keelest, seega onnad ka väljaspool Eestit kättesaadavad.
    Jean P. Sasson 'Printsess' ja 'Printsess Sultana tütred'; Andrew Crofts, Zana Mushen 'Müüdud'; William Hoffer, Betty Mahmoody 'Ainult koos tütrega'; Norma Khouri 'Kaotatud au';
    Waris Dirie, Cathleen Miller 'Kõrbelill'; Waris Dirie, Jeanne DHaem 'Kõrbekoit' ja originaalis prantsuse keeles avaldatud - Michele Fitoussi , Malika Oufhir 'Vang';Chebeka Hachem ja Latifa 'Röövitud nägu'. Nimekirja lõppu paneksin veel Wensley Clarkson'i 'Orjatarid'.
    Tuli juba nagu kooli kohustusliku kirjanduse nimekiri, mille eesti keele õpetaja mai lõpus suvepuhkuseks kaasa andis. Minu arvamuse järgi on need raamatud väärt lugemist, AGA MITTE JÄRJEST. -K-

    VastaKustuta
  4. Kahjuks ei saa küsimusele "rätiga või mitte" läheneda ühekülgselt, moe või esteetika vaatevinklist. Ka üleni burqa alla peidetud naistest Afganistanis ei saa rääkida, kas nii on "ilus või mitte". Pole ju saladus, et need infosulus elavad naised ei teagi, et teisiti on ka võimalik. Mis siin riietest rääkida - hea, kui nad lugeda oskavad!

    Täna on tõsiasi, et absoluutselt iga religioon teeb üleilmses mastaabis paraku rohkem kurja kui head. Vaadake, mis maailmas toimub! Kus on sallivus, ligimesearmastus? Välise südamlikkuse ning vagaduse varjus lokkab ebaõiglus, koduvägivald, religioossete loosungitega õigustatakse genotsiidi, rassismi, terrorismiakte, väljapressimist, vaimupimedust, faktide moonutamist, tõe varjamist, rahva harimatust ning ajupesu, ajupesu, ajupesu :(

    Oeh. Võtsid raske teema. Tahaks kohe pikemalt kirjutada, aga ei ole praegu võimalik. Kunagi hiljem.

    VastaKustuta
  5. Olen väga nõus! Religioon on ainult teoorias hea (nagu kommunism), seda saab igatpidi väänata just sinna suunas, mis sobib valitsejatele; ning selle nimel koledusi korda saata – ja nii oleme taas poliitika juures tagasi.

    Raamatust ajendatud kirjutist kokku pannes ei unustanud ma ära neid naisi, kes peavad end üleni katma, kellelt on kõik õigused võetud või need, keda lõigatakse ümber (see viimane on minu meelest kõige valusam teema, ning kurvastuseks tehakse seda isegi siin Kanadas, kuigi ebaametlikult)... Mitte iga islamiusuline riik ei nõua seda – küsimus on traditsioonides ja kommetes, millest kiivalt kinni hoitakse (ikka usule toetudes, kuigi koraan otseselt sellist ekstreemsust ei nõua – ma pole koraani kunagi lugenud, kuid kujutan ette, et seda saab piibli moodi tõlgendada just nii kuidas parasjagu sobiv…)

    Pidin need mõtted allasurutud islami naistest jõuga eemale lükkama, et pühenduda vaid ühele suhteliselt tagasihoidlikule islami kombele – rätiku kandmisele (ja mõtlesin, kas saangi nii kergelt nii raskest teemast kirjutada, kuid püüdsin endale sisendada - igal asjal on mitu külge, kuigi jõudsin mõelda ka seda, et raamat on vaid propagandaks kirjutatud. Ka menoniidid Torontost pisut lääne pool ei lase oma igivanadest kommetest lahti - õnneks on nad suhteliselt rahumeelsed, kuigi uusi mõtteid ei lase sugugi ligi - elavad näiteks siiani ilma elektrita ja kannavad vanaaegseid riideid, naistel peavad kindlasti tanud peas olema).

    Teisalt, kes on koservatiivsemad, kas ameeriklased, kes ei taha sugugi näha naist eesotsas (pigem juba musta meest – peaasi, et mees on pukis) või need islamimaad, kus naine riiki juhtinud… Siin
    on link läbi sajandite islamimaades olulist rolli mänginud naistest.

    VastaKustuta
  6. Ei saanud just hasti aru, mis on Lagritsa poolt soovitatud videol tegemist pearati kandmisega. Minu arust killuke luges raamatut ja kirjutas oma arvamuse sellest. kusagil on see nuud muutunud religiooni peale surumiseks voi????

    VastaKustuta
  7. Mina olen üks nendest, kes pigem suruks peale kõigi uskude kaotamist, kuid elades siin mitmete rahvuste ja kommete keskel, olen muutunud nende suhtes palju tolerantsemaks; ning mul on alati hea meel, kui mul on võimalus rohkem teada saada, miks ja kuidas. Ma ei poolda usu nimel ükskõik milliste koleduste või kommete täidesaatmist ega ütle et üks usk on parem kui teine (vaata esimest lauset). Lihtsalt asjal on olemas teine palju rahulikum külg... Vähemalt pani see lugu mind palju rohkem nii mõtlema (eriti islamiusu suhtes, millele siiani olen ikkagi, tunnistan, väga eelarvamuslikult suhtunud)!

    VastaKustuta
  8. usu nimel on palju koledusi tehtud ja seda vist igas religioonis labi ajaloo. kahjuks on inimene selline olevus, kes kasutab oma enese rahuldamiseks, koiki voimalikke allikaid ja manipuleerimise oskusi- religioon on ainult uks vahenditest. Kes tahab endale saada rohkem voimu, kes raha, kes muid maailma haid asju. religiooni on kasutatud, kui uhte vahendit inimeste alla surumiseks ja voimu ning rikkuste saavutamiseks (kristlik kirik on seda teinud eriti hasti). Minu arust tuleks kirik ja riik igas uhiskonnas lahutada. igal inimesel olgu valikuvabadus uskuda uhte voi teist asja. kuid neil peab olema VALIK. See tahendab inimesed harivad ennast igas vallas ja igas religioonis ise, mitte, et keegi neile raagib ja siis tegelik asi muutub kuidagi vaga valeks.
    religioon on hea ainult, kui seda toepoolest jargida isiklikul inimese tasandil ja sellest valja jatta poliitika ja isegi kultuur (sest teatud asjad on parit tegelikult kultuurist aja mitte usust, kuid lopuks on neist saanud religiooni kompott).
    Religioonist raakimine on vaga sugav teema ning sellega kaib tihti kaasas liiga palju eelarvamusi ja ignorantsi.kahjuks.

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Need ilmuvad kohe-kohe! Nii et ainult kannatust :-)