18.01.09

Gümnaasiumi tutvustusõhtu

Neljapäeva õhtul oli mul selline tunne, et olen sattunud filmi, kus peategelasteks ameerika teisemlised... Käisime Mari ja Tomiga kodulähedase gümnaasiumi tutvumisõhtul. Suur vahe on Eestiga võrreldes see, et kõik põhikooli lõpetajad peavad leidma endale teise kooli ning seega ei teki kunagi olukorda, kus mõned õpilased on samas koolis olnud juba esimesest klassist peale ja sina oled uustulnukas.

Nagu olen juba kirjutanud, on gümnaasiumil oma „feeder” koolid, see tähendab, et selle lõpetanu saab ükskõik milliste tulemuste alusel jätkata oma kodugümnaasiumis („home school”). Kui siis keegi tahab proovida mujale, võib ta seda teha, kuid ainult vabade kohtade olemasolu korral (kui kool on lahtine - Mari kool sel aastal ei ole, võetakse ainult oma piirkonna lapsi vastu) ja loosi teel (ei mingit hinnete võrdlemist). Miks seda üldse tehakse on peamiselt sooviga teatud teisi kursusi võtta, mida oma koolis ei pakuta. Suureks tõmbenumbriks on siin kunst ja näitlemine, millega just kaugele ei jõua, kui ei vea (isegi kui sul talenti on...)! Maril ei ole sellisest asjast pea sassi läinud. Ta oli hoopis vaimustuses meie gümnaasiumis pakutavatest klubidest: mäesuusatamine ja robotite ehitamine!

Tutvumisõhtu oli hästi toredalt organiseeritud. Vaheldumisi rääkisid direktor, õppealajuhatajad ja lapsed ise. See laste vahetu ning vaba esinemine tekitaski tunde, et filmides nähtu pole sugugi lihtsalt näideldud asi, vaid päris tegelikkus!

Õpilasjuhtkond - noored ise - rääkisid koolist, erinevatest kursustest ning klubidest, natuke õpetajatest ja jagasid julgustavaid sõnu kõigile neile kaheksandikele, kes võimalikult just selles koolis edasi käivad. Kohal oli grupp üheksandikke, kes vaevalt pool aastat seal õppinud. Nad lugesid ette kirjandeid sellest, kuidas kõik olid kunagi kangesti pabistanud, kuid kui kiiresti nad uue rutiiniga ära harjusid, kui kenasti neid vastu võeti! Kuna kool on väga suur, koridorid pikad ning treppe võimatu kokku lugeda (trepid, millest kaks ei vii kuhugi...), siis loomulikult kiputi alguses tundi hiljaks jääma, kuid õpetajad on selles suhtes väga mõistvad esimestel nädalatel. Käisime pärast seal natuke ringi ja pean tunnistama, et suutsin kiiresti ära eksida. Piltidel on näha, kuidas seinte ääres on lukkudega kapid - iga õpilane saab ühe, kuhu oma riided panna, kuhu jätta õpikuid, mida vaja pole, ja kõike muud!



Noorte jutust saime teada, et koolis on väga palju erinevaid huvialaringe ehk klubisid. Ja kui sa juhtumisi ei leia endale sobivat, siis võid ise uue asutada. Alumisel pildil on ühe uuema klubi tegevuse näide - nad võitlevad suitsetamise vastu (kuigi minu meelest siinsed noored suitsetavad Eestiga võrreldes palju vähem, lihtsalt võimalusi on hulgaliselt ära võetud! Söögikohtades ei tohi juba ammusest ajast tossata, nüüd keelati see ära autos, kus lapsed sees on ning räägitakse sellest, et parkides, kus on mänguväljakud, peaks sama keeld kehtima hakkama! Kui eeskujud kaovad, siis ei ole järgijaid ka nii palju). Samas pööratakse väga palju tähelepanu õppimisele. Kui tekivad probleemid, võetakse vanematega ühendust ning klubitöö või võistlustel osalemine jääb sellel trimestril ära! Kui sul on aga ametlikult tuvastatud õpiraskused, mis tingitud sinu arengust, siis võid ikka tavalises tunnis kaasa teha, kuid kontrolltööde jaoks antakse rohkem aega!!!


Kuigi Mari alustab alles sügisel uues koolis, peab ta veebruarikuus tegema oma kursuste valiku. Kõigepealt kuus kohustuslikku: inglise keel, matemaatika, teadusained (science), geograafia,
prantsuse keel ja kehaline kasvatus (healthy active living education - kas pole tore nimi sellele välja mõeldud). Esimest kolm ainet pakutakse neljal erinval tasemel, teistel on neid kaks või kolm. See tähendab muidugi seda, et klassis on koos enamvähem ühesuguste teadmiste ja eesmärkidega noored! Milline õnnistus õpetajale! Tean, kui raske on tervele klassile pakkuda midagi, mis kõiki ühtemoodi köidab, kui ühes nurgas on need, kes vaevalt asja vastu huvi üles näitavad ja teises need, kes igavlevad, sest õpetaja püüab kuldset keskteed leida!

Peale nende kohustuslike ainete on vaja sel aastal valida kaks ekstra kursust. Siinses koolis on valik järgmine: üks näitlemise kursus, kuus muusikakursust (erinevad muusikariistad ja laulmine), kunst (praktika ja teooria), infotehnoloogia ärimaailmas, õppimise strateegiad, individual & family living (kuidas ühiskonnas paremingi hakkama saada ?), kompuutrid ja informaatika, tehnoloogia (ehitus, tööstus, transport). Praegu on Mari silma peale visanud kunstile ja informaatikale. Talle meeldib väga joonistada ning on huvitatud kompuutritest. Üks mõte on tal see ehk kunagi kuidagi kokku viia (kui ta just teadlaseks ei saa, nagu ta ka mõelnud on ;).

Kui on rohkem huvi, siis võib uurida siinse haridusminsteeriumi poolt välja antud inforaamatut, mis nende leheküljel peatükkide kaupa kätte saada on. Huvitav on ka see, et nelja aasta jooksul tuleb koguda 40 tundi vabatahtliku töö eest! Nagu ühiskondlikult kasulikud tunnid kunagi minu kooli ajal :). Ainult siin minnakse näieks appi vanadekodudesse, keskustesse, kus korjatakse toitu vaestele, isegi õpiabi andmine koolis teistele õpilastele jne. Ühe ettekande järgi pidi pidevalt koolile tulema sellekohaseid palveid.

Panen siia ka gümnaasiumi lõpetamiseks vajalikud tingimused (ma ei hakka tõlkima).

Ontario Secondary School Diploma Requirements
• 30 credits (18 compulsory and 12 optional)
• 40 hours of Community Involvement
• Literacy Requirement

The 18 compulsory credits are:
4 English, one per grade level
1 French as a second language
3 Mathematics, at least one in Grade 11 or 12
2 Science
1 Canadian geography
1 Canadian history
1 Arts (dance, drama, media, music, visual arts)
1 Health and physical education
0.5 Civics
0.5 Career studies

Plus one credit from each of the following groups:

Group 1: additional credit in English

or French as a second language,
or a Native language, or Classical
or an International language
or Social Sciences and the Humanities
or Canadian and World Studies
or Guidance and Career education
or Cooperative education

Group 2: Business Studies credit
or Health and physical education
or the Arts
or Cooperative education

Group 3: a Grade 11 or 12 Science credit

or Technological Studies
or Cooperative education
or Computer Studies

3 kommentaari:

  1. Kui pikad koridorid :)
    aga koolisüsteem ise tundub väga inimsõbralik olevat. mulle küll meeldiks :)

    VastaKustuta
  2. Anonüümne19/1/09 04:16

    Oleks meil ka siin SELLISED võimalused õpetamiseks.
    Tegelikult ega see võimalus näitlemist ja laulmist õppida ei olegi nii paha. Isegi siis kui sa ei kavatse tulevikus selle erialaga mingit tegemist teha. Eneseväljendusoskus, esinemisjulgus, jms. tuleb kasuks igal erialal. Ka erinevate rollide tõetruu mängimine siin elus viib edasi.
    Kahjuks ei õpetata seda neile, kes lähevad koolidesse õpetajaks. Tunnen nii mõnestki oskusest puudust, mida mu tütar teatrikoolis omandab. -K-

    VastaKustuta
  3. Mul oli ka selline tunne, et läheks või uuesti siin kooli :)
    Muidugi tuleb see teatriasi kasuks, olen ise tundnud end kui näitlejana klassi ees õpetamas. Samas on siinsed lapsed palju varmamad esinema minema. Mul polnud Eesti Koolis õpetades kunagi mingit probleemi leida neid, kes laval üles peavad astuma!

    VastaKustuta

Võid siia jätta oma arvamuse. Vanemate postituste all ei ilmu need kohe. Nii et kannatust.